مراقبت بعد از جراحی لیزیک

چگونه بعد از جراحی با لیزر از چشم‌ها مراقبت کنیم؟

 عمل جراحی چشم با لیزر (لیزیک، لازیک و پی‌آرکی) یک عمل کوتاه ۵ تا ۱۵ دقیقه‌ای است که هم برخلاف عمل‌های جراحی قدیمی چشم پردردسر و طولانی نیست و هم چند روز بعد از عمل، بیمار می‌تواند فرایند زندگی روزمره‌اش را از سر بگیرد. با این همه اگر می‌خواهید از نتیجه عمل چشم‌هایتان با لیزر رضایت کامل داشته باشید و روند بهبودی را به سلامت طی کنید به یاد داشته باشید که آگاهی در مورد چگونگی مراقبت‌های بعد از عمل جراحی چشم با لیزر امری ضروری و جدی است.

جراحی چشم با لیزر؛ مراقبت‌های لازم بلافاصله بعد از عمل

جراحی چشم با لیزر؛ مراقبت‌های لازم بلافاصله بعد از عمل

  • تا چند ساعت بعد از انجام عمل جراحی چشم با لیزر بهتر است چشمان‌تان را بسته نگه دارید و استراحت کنید.
  • در فاصله بین مطب تا منزل حتماً از عینک آفتابی استاندارد استفاده کنید و حتماً یک همراه داشته باشید.
  • پس از جراحی لیزر چشم اجازه رانندگی ندارید. واکنش بدن در نخستین مرحله دوران بهبود تورم است که یک واکنش التهابی طبیعی است و جای نگرانی نیست. در جریان این واکنش، بدن مایعات و گلبول‌های سفید را برای تسریع فرایند التیام به ناحیه جراحی شده می‌فرستد و قرنیه کمی ورم می‌کند. این تورم باعث می‌شود جلو چشمتان تار شود و در نتیجه نتوانید رانندگی کنید پس بهتر است روی صندلی عقب ماشین بنشینید و استراحت کنید.
  • بهتر است پس از جراحی یا در روزهای بعد از عمل که برای معاینه به کلینیک مراجعه می‌کنید، از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید.
  • بد نیست بدانید که دیدن هاله اطراف منبع‌های نور، دیدن جرقه‌های نور، تاربینی و نوسان دید تا چند هفته طبیعی است، بنابراین اگر لازم است رانندگی کنید، حتماً مراقب باشید و به ویژه شب‌ها در نهایت احتیاط رانندگی کنید. این علائم به تدریج و ظرف چند هفته برطرف می‌شود.

 

چه مدت بعد از انجام عمل لیزر چشم می‌توانیم آرایش کنیم؟

چه مدت بعد از انجام عمل لیزر چشم می‌توانیم آرایش کنیم؟

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها برای خانم‌هایی که بر روی چشمانشان عمل جراحی با لیزر را انجام می‌دهند آرایش کردن بعد از عمل است. به خصوص حالا که چشم‌هایتان برخلاف گذشته به وضوح کوچکترین چیزها را می‌بیند و کوچک‌ترین لک و چروک‌ها به چشمشان می‌آید. یادتان باشد که بهترین زمان برای آرایش صورت به خصوص آرایش چشم‌ها و ناحیه اطراف آن‌ها و نیز استفاده از موادی مثل ریمل، خط چشم و سایه چشم حداقل یک هفته بعد از انجام عمل است. علاوه بر این حداقل تا ۳ ماه بعد از عمل از لنزهای تماسی زیبایی استفاده نکنید. با این همه می‌توان از مواد آرایشی مثل رژلب یک تا دو روز بعد از انجام عمل استفاده کرد. علاوه بر این حداقل تا دو هفته بعد از انجام عمل لیزر بهتر است موهایتان را رنگ و فر نکنید.

 

تا ۲۴ ساعت بعد از لیزر چشم‌ها؛ موبایل، تبلت و تلویزیون ممنوع

تا ۲۴ ساعت بعد از لیزر چشم‌ها؛ موبایل، تبلت و تلویزیون ممنوع

برای حاصل شدن نتیجه مطلوب از عمل جراحی بهتر است دور ساعت‌های طولانی خیره شدن به صفحه موبایل، تلویزیون و تبلت را خط بکشید. علی‌رغم اینکه در زندگی امروز دور ماندن از گوشی‌های هوشمند و تبلت و لپ تاپ عملاً غیرممکن است اما ضروری است که حداقل یک روز بعد از انجام عمل جراحی به صفحه گوشی، تبلت، رایانه و تلویزیون خیره نشوید.

بد نیست بدانید که بعد از گذشت ۲۴ ساعت بعد از انجام عمل جراحی چشم با لیزر خیره شدن به صفحه گوشی‌های هوشمند و وسایلی از این دست ممکن است منجر به خشکی چشم‌های تازه عمل شده‌تان شود که برای بهبود این وضعیت باید از قطره‌های چشمی که پزشک برای‌تان تجویز می‌کند استفاده کند. علاوه بر این اگر لازمه شغل شما کار کردن با رایانه یا نگاه کردن به صفحه‌های نمایشگر است، حتماً از قطره اشک مصنوعی استفاده کنید تا چشم‌هایتان مرطوب بماند.

 

چه مدت بعد از عمل لیزر چشم به زندگی عادی برمی‌گردیم؟

چه مدت بعد از عمل لیزر چشم به زندگی عادی برمی‌گردیم؟

معمولاً یک تا دو روز بعد از عمل جراحی چشم با لیزر بیماران به زندگی عادی برمی‌گردند و  سه روز بعد از انجام عمل لیزر چشم می‌توانید ورزش‌هایی مثل دویدن روی تردمیل یا دوچرخه ثابت که به چشمانتان فشاری نمی‌آورد را انجام دهید.

حداقل تا یک ماه پس از عمل جراحی لیزر چشم، به استخر، سونا و چشمه آب گرم نروید. دوش گرفتن یا شستن سر بعد از عمل ممنوع است و از رساندن آب به چشم‌ها تا زمان برداشتن پانسمان توسط چشم پزشک خودداری کنید. بهتر است و پس از آن نیز مواظب باشید آب و شامپو داخل چشم شما نشود. اگرچه استفاده از شامپوهای بچه الزامی ضروری نیست ولی بهتر است تا چند هفته بعد از عمل از شامپو بچه برای استحمام استفاده کنید. بهتر است در روزهای اول عمل رو به به بالا بخوابید تا چشمهای‌تان با بالش برخورد نکنند. علاوه بر این از مالش و خارش چشم‌ها تا یک ماه بعد از عمل خودداری کنید.

 

بعد از انجام عمل جراحی چشم با لیزر چه ورزش‌هایی مجاز است؟

بعد از انجام عمل جراحی چشم با لیزر چه ورزش‌هایی مجاز است؟

۲ هفته بعد از انجام عمل جراحی چشم با لیزر انجام ورزش‌های راکتی مثل تنیس، اسکواش و بدمینتون (به شرط استفاده از محافظ چشم) بلامانع است.
علاوه بر این انجام ورزش‌هایی مثل فوتبال، دوچرخه‌سواری، موتورسواری، کوهنوردی، اسکی البته با عینک محافظ را هم می‌توانید از سر بگیرید.
به یاد داشته باشید که انجام ورزش‌هایی مثل بوکس و اسکی روی آب حداقل تا یک ماه بعد از انجام عمل «لیزیک» ممنوع است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *